خطوط چهار و پنج رقمی مخابرات

مدیریت

12 ماه پیش

خطوط چهاررقمی وپنج

هرآنچه که درباره خطوط چهار وپنج رقمی باید دانست:

بدون شک تمام صاحبین کسب و کارها میخواهند خطی داشته باشند که به راحتی در خاطر مشتریانشان بماند،اشغالی نداشته باشد، تماس ازدست نرود و… در نتیجه خطوط چهار و پنج رقمی مخابراتی بر بستر  SIP Trunk  (خطوط تلفن بر بستر IP) میتوانند بهترین انتخاب برای کسب وکارها باشد.

 

سیپ ترانک چیست؟

در نسل جدید شبکه‌های مخابراتی که کلیه ارتباطات بر مبنای IP می‌باشد، جهت ارتباط بین مراکز تلفنی و همچنین ارتباط مراکز تلفن شرکت ها و سازمان ها (IP-PBX) از ترانک‌های بسته‌ای (PACKET TRUNK) استفاده می‌شود که نوعی از آن SIP TRUNK می‌باشد و جایگزین ارتباطات PRA و E1 است.

سیپ ترانک مخابراتی بهترین بستر برای انتقال خطوط چهار و پنج رقمی مخابرات بر بسترIP  میباشد.

 

خطوط چهار رقمی

خطوط چهار رقمی که به خطوط رند معروف است بسیار مناسب کسب وکارهایی است که تماس های ورودی بسیاری زیادی دریافت میکنند  چنین کسب و کارهایی برایشان بسیار مهم است از خطوطی استفاده کنند که تماس گیرنده بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن وبه راحتی با آنها ارتباط برقرار کند. مانند شرکت های خدماتی، امدادی و … برای این نوع کسب وکارها وجود خطوط رند میتواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

این خطوط چهار رقمی کسب وکارشما راحرفه ای ترجلوه میدهد وهمچنین به آسانی مشتریان آن را به خاطر می سپارند.

 

خطوط پنج رقمی

خطوط پنج رقمی هم مانند خطوط چهار رقمی به دلیل رند بودن ارقام آن از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این خطوط از سوی مخابرات وشرکت های مجاز تنها به شرکت های ثبت شده و دارای کد اقتصادی ارائه میشود. نصب این خطوط بعد از خرید از سوی شرکت مربوطه، توسط مرکز رسمی طراحی شبکه انجام خواهد شد. یکی از تفاوت های خطوط پنج رقمی نسبت به چهار رقمی امکان تماس های دوطرفه است که شامل تماس های ورودی و خروجی میشود.

 

خطوط 5 رقمی در صورتی که بخواهند  همه ورودی و خروجی باشند بعد از 5 رقم سه صفر جلوی شماره قرار میگیره و تا 999 اضافه میشود یعنی هزار شماره که می تواند هر کدام از این شماره ها به عنوان تلفن مستقیم به خطوط داخلی خود در نظر بگیرند. بعنوان مثال زمانی که شماره 38586 به شما اختصاص یابد از شماره 38586000 تا شماره 38586999 متعلق به شماست و می توانید برای هر شماره سناریو متفاوتی در تماس های ورودی و خروجی در نظر بگیرید.

 

انواع خطوط چهار و پنج رقمی مخابرات

 

1.  شماره 4 رقمی یک طرفه مخابرات (4-4)

 این کد صرفاً ۴ رقم بوده و بصورت یکطرفه فقط امکان برقراری تماس از سوی مشترکین با دارنده کد را بر روی خط تلفن مخابرات فراهم می کند. ( فقط تماس های ورودی میباشد)

بعنوان مثال: (شرکت مخابرات ایران) 2020، (سامانه آموزش و ارتقا سلامت ) 4030

 

2.  شماره 5 رقمی یک طرفه مخابرات (5-5)

این کد خط تلفن مخابرات صرفاً شامل 5 رقم بوده و به صورت یکطرفه فقط امکان برقراری تماس از سوی مشترکین با دارنده کد را فراهم می کند. بدین صورت مشترک برای تماس های خروجی بایستی از خطوط دیگری استفاده نماید. ( فقط برای تماس های ورودی میباشد)

 

3.  شماره 5 رقمی دو طرفه مخابرات (8-8)

این کد بصورت ترکیبی و یا ترتیبی از یک شماره 5 رقمی از طرف شرکت مخابرات واگذار میشود و 3 رقم دیگر به عنوان شماره های داخلی دارنده کد می باشد که تعداد هزار شماره با قابلیت برقراری تماس بصورت دو طرفه را جهت اتصال به مرکز تلفن مبتنی بر آی پی به متقاضیان ارائه دهد. ( هم برای تماس ورودی و هم تماس های خروجی میباشد)

 

خطوط چهاروپنج رقمی مخابرات

 

آیا خطوط چهار رقمی مخابراتی نیاز به گرفتن پیش شماره دارند؟

در سرشماره های کشوری خطوط چهار رقمی بدون نیاز به کد بین شهری در سطح کشور قابل شماره گیری هستند اما سرشماره های استانی نیاز به گرفتن کد بین شهری میباشد.

 

تهیه خطوط چهار رقمی مخابرات

این خطوط به دلیل خاص بودن میتوان گفت هزینه بالایی دارند. خیلی مواقع قیمت این خطوط در مناقصه مشخص میشود. شما بعد از خریداری این خطوط یک هزینه به صورت سالیانه یا ماهیانه به عنوان ابونمان باید پرداخت کنید. به طور معمول سرشماره های چهار رقمی کشور تنها به صورت یکطرفه ارائه میشود. تماس یکطرفه به این معناست که هیچ یک از استفاده کنندگان از این دسته از خطوط امکان برقراری تماس های خروجی را ندارند وفقط میتوانند از این خطوط به عنوان پلی برای برقراری تماس های ورودی استفاده کنند.

 

مدارک برای خرید خط چهار رقمی مخابرات

طبق قوانین موجود تمامی شماره های چهار رقمی به افراد حقوقی اختصاص پیدا میکند، این مطلب به این معناست که شما اگر یک فرد حقوقی هستید حتی با داشتن مدارکی مانند مجوز کسب، مجوز فعالیت وهرنوع پروانه بهره برداری باز هم امکان دریافت این شماره ها را نخواهید داشت.

  • تقاضانامه (درخواست) شرکت
  • تصویر اساسنامه و مدارک ثبت شرکت
  • آگهی روزنامه رسمی با تاریخ حداکثر ۲ سال قبل (برای ارگانهای دولتی نیاز نمی باشد)
  • آخرین آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی برای ثبت خط تلفن مخابرات
  • معرفی نامه متقاضی که ممهور به مهرشرکت و به امضاء صاحبان امضا رسیده باشد
  • کپی شناسنامه مدیر عامل و نماینده شرکت
  • ارائه فرم کد اقتصادی

 

معایب خطوط پنج رقمی مخابرات

  • باتوجه به شلوغی مراکز مخابراتی، این خطوط به کسب وکارهایی ک استیجاری هستند به هیچ عنوان توصیه نمیشود، به این معناست که قابلیت جابه جایی در مناطق مخابراتی بسیار سخت میباشد.
  • این خطوط به دلیل اینکه از مخابرات تحویل گرفته میشود فقط با پیش شماره استان همراه است و قابلیت شماره گیری بدون پیش شماره استان را ندارد.
  • داشتن اطلاعات حقوقی(ثبت شرکت) الزامی است.
  • هزینه بسیار بالای خرید خطوط چهار رقمی از مخابرات
  • این خطوط زمانی که از مخابرات تحویل گرفته میشود هزینه هایی سوای هزینه ی خرید خط باید پرداخت شود، مثل هزینه آبونمان (اگرتماس خروجی را فعال کنید)، آبونمان ماهانه وسالیانه (تمام قبض هایی که آبونمان دارند یعنی خدمات به صورت اجاره ای است و تا زمانی که شما این مبلغ را بپردازید این خط دردسترستان خواهد بود).

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدیم خطوط چهار و پنج رقمی مخابرات برای برند شدن کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

 

1.

وبلاگ های مرتبط

وبلاگ های مرتبط با دسته بندی