مرکز تلفن

IP PBX چیست؟

IP PBX مخفف کلمات (Internet Protocol Private Branch Exchange) است. مرکز تلفن تحت شبکه نوعی سانترال نسل جدید است که تماس‌های ورودی و خروجی مجموعه شما را هدایت می‌کند و سوئیچینگ بین بخش‌های مختلف درون سازمان‌ها را ممکن می‌سازد.

در حقیقت مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) همان مرکز تلفن سانترال (PBX) است؛ با این تفاوت که IP PBX یک نرم افزار است که روی یک سیستم با سرور فیزیکی نصب می‌شود و به جای استفاده از خطوط آنالوگ از بستر شبکه اینترنت (IP) برای برقراری تماس بین کارکنان استفاده می‌کند.

مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) از تکنولوژی VOIP که به معنی انتقال صدا در بستر IP است، استفاده می‌کند. به این ترتیب تعداد محدودی خط تلفن PSTN میان تعداد نامحدودی کاربر توزیع میشود.

PBX ویژگی های یک سیستم یکپارچه را درساختار فناوری VOIPارائه میدهد. این عمل کمک بسزایی در افزایش کیفیت ارتباطات مجموعه شما میکند و امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد، مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) روش انعطاف پذیرتر و همچنین ارزان‌تری نسبت به مرکز تلفن سانترال (PBX) است در نتیجه برای عملکرد موثر، کارآمد و توسعه‌ کسب و کارها راه‌حل مطمئن تری نسبت به مدل پیشین است. که در ادامه بطور کامل توضیح خواهیم داد.

IP PBX چگونه کار میکند؟

در مرکز تلفن تحت شبکه IP PBX از طریق اینترنت، تماس های تلفنی برقرار میشود. این ارتباط به این شکل است که سیگنال های صوتی آنالوگ را به دیجتال انجام می دهند وبعد تماس ها را به یک ارائه دهنده خدمات (VOIP) هدایت میکند تا هر تماس را به درست ترین شکل بتوان شروع وخاتمه ی آن را مدیریت کرد. سرویس های صوتی در شبکه ویپ از پروتکل SIP TRUNK استفاده و در چندین کانال صوتی (تماس های ورودی و خروجی همزمان) ارائه میشود.

مرکز تلفن تحت شبکه IP PBX، دارای فهرستی همه کاربران مجموعه شما میباشد که از طریق ساخت داخلی ها بر بستر SIP/IAX میتوان ارتباط امن و رایگان بین کاربران در داخل یا خارج مجموعه برقرار کرد. همچنین می توانند بواسطه گیتوی VoIP یا ارائه‌دهنده خدمات VoIP با مقصد مورد نظرتماس برقرار کنند.

مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) از چه بخش های تشکیل شده است؟

مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) جزء اصلی اکثر سیستم های تلفن مدرن VoIP است. این سیستم‌ها شامل سرور IP PBX، دریافت کننده تماس های شبکه VoIP (یعنی تلفن‌های فیزیکی تحت شبکه، کلاینت‌های وب یا نرم افزار) و به صورت اختیاری، گیتوی VoIP می‌باشند. کارکنان مجموعه شما می توانند بواسطه تلفن های تحت شبکه (اعم از تلفن های نرم افزاری یا تلفن های مبتنی بر سخت افزار) با سرور ثبت نام می کنند و هنگامی که می خواهند تماس تلفنی برقرار کنند از مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) می خواهند که اتصال را برقرار کند.

سرور

سرور ها اصلی ترین و مهم ترین بخش مرکز تلفن تحت شبکه IP محسوب میشود که وظیفه مدیریت قسمت های دیگر سیستم را برعهده داد. IP PBX دارای دو نوع سرور نرم افزاری و سخت افزاری است.

سرور نرم افزاری: این سرور قابلیت های مختلفی برای مدیریت ارتباط ها دارند. این نوع نرم افزارها به وسیله ی متخصصین بر سیستم شما نصب میشود.

سرور سخت افزاری: این سرور مخصوص مرکز تلفن است که برای انجام دادن وظایف مشخص طراحی شده اند. این سرور دارای حافظه RAM ویک واحد پردازش مرکزی است.

گیتوی

گیتوی VoIP مستقیماً PBX را به شبکه PSTN متصل می کند تا بتوانید به تماس های دریافتی از خطوط تلفن آنالوگ ادامه دهید و به آن پاسخ دهید گیتوی (Gateway) به عنوان یک مسیر بین دوسیستم عمل میکند. زمانی که ازIP PBX استفاده میکنیم برای ایجاد کردن ارتباط به وسیلهء خطوط دیجیتال و مخطوط مخابراتی استفاده از گیتوی بسیار ضروری است. این می تواند برای مشاغلی که در حال مهاجرت مرحله ای به VoIP هستند مفید باشد. در بسیاری از کشورها، شبکه PSTN قدیمی شروع به حذف تدریجی توسط اپراتورهای ملی کرده است. این حذف تدریجی به دلیل نیازهای گسترش سریع است که نمی تواند توسط یک شبکه سیم مسی قدیمی تامین شود.

تلفن تحت شبکه

تلفن ها یکی از بخش های مهم مرکز تلفن تحت شبکه است که براساس نیاز کاربران انتخاب میشود. تلفن ها به دو صورت سخت افزاری ونرم افزاری وجود دارد.

تلفن ها یکی دیگر از قسمت های مهم یک مرکز تلفن تحت شبکه هستند که بسته به نیاز کاربر انتخاب می شوند. ترمینال ها در یک مرکز تلفن تحت شبکه IP PBX به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری موجود می باشند.

تلفن های نرم افزاری

تلفن های نرم افزاری یا سافت فون، این تلفن قابلیت نصب بر روی کامپیوتر یا تلفن های هوشمند رادارند تلفن های نرم افزاری تمامی امکانات پیشرفته (انتقال تماس، پیامگیر صوتی،کنفرانس و …) را به کاربران ارائه می دهد.

تلفن های سخت افزاری

تلفن سخت افزاری امروز رایج ترین نوع تلفن است که در تلفن های تحت شبکه استفاده میشود، این تلفن ها انواع بسیار مختلفی دارند که مطابق با استاندارد های شبکه طراحی شده است. همانطور که در این مقاله گفته شد، می‌توانید منتخب معاملات موجود در گوشی‌های هوشمند و برندهای برتر را مرور کنید و آن‌ها را بررسی کنید cell phone برنامه های خدماتی که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارند.

مزیت های مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX)

  1. مقیاس پذیری: با اضافه کردن خطوط تلفن با IP PBX بدون هزینه میتوانید کاربریا داخلی را اضافه یا حذف کرد.
  2. حداقل تغییرات: انجام تغییرات برای بسیاری از مشغال کار دشواری است. شما میتوانید با حداقل پیکربندی تعداد کانال های صوتی را افزایش دهید.
  3. هزینه های ارتباطی کمتر: یکی از مهم ترین مزیت های IP PBX کاهش هزینه های ارتباطی است. تماس های شما از طریق سیستم IP بسیار ارزان تر از سیستم های سنتی است.
  4. مدیریت آسان تر: مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX) به دلیل استفاده از بستراینترنت امکان کنترل و مدیریت از راه دور را دارد همچنین به دلیل محیط گرافیکی نرم افزار برای مدیریت ساده و آسان هستند.

خدمات مرکز تلفن تحت شبکه یا IP PBX

  1. خدمات ایمیل
  2. منشی تلفن گویا
  3. ضبط مکالمه
  4. امکان اتصال به سرویس دهنده ها برای برقراری مکالمه از طریق اینترنت
  5. امکان آنالیز کردن گزارش های تماس
  6. صندوق صوتی
  7. خدمات فکس
  8. انتقال مکالمات
  9. کنفرانس های تلفنی
  10. پاسخگویی خودکار
  11. پیام رسان فوری
  12. صف انتظار

شما با سرمایه گذاری در یک PBX مبتنی بر نرم افزار نتها فقط  شرکت های جدید برای سیستم تلفنی خریداری میکنند بلکه برای شرکت هایی که قبلا PBX دارند، منطقی است. IP PBX میتواند صرفه جویی بسیار قابل توجهی در هزینه ها و مدیریت آن، تعمیر و نگهداری ایجاد می کند و با این عمل که ارتقاء به سمت IP PBX میتواند انتخابی اجتناب ناپذیری برای هرنوع مجموعه سازمان یا شرکت باشد.

دریافت مشاوره رایگان

نیاز به مشاوره دارید؟ درخواست خود را ثبت کنید